massageria81@gmail.com 06-333 52 333
Massage en gezondheid deel 3
24 februari 2016
0

Weldaad voor spieren vervolg

De werking van spieren

Spieren bestaan uit bundels van vezels, die bloedvaten, lymfevaten en zenuwen hebben. Om ieder spier zit een omhulsel van bindweefsel. Een spier in rust heeft relatief lange en dunne vezels. Bij beweging trekt hij samen door de vezels in te korten, waardoor ze dikker worden en  waardoor ook de spier in zijn totaliteit korter en dikker kort. Deze contractie van spieren maakt allerlei bewegingen mogelijk, zoals lopen, lachen, praten, maar ook het pompen van het hart, het ademen, de werking van de darmen; dit alles is niet mogelijk zonder spieren. Vanuit ons centrale zenuwstelsel worden commando’s aan de spieren gegeven die de spier tot een beweging aanzetten. Dit is een heel ingenieus en ingewikkeld proces. Om over energie te beschikken om te kunnen bewegen heeft de spier voeding  nodig. Deze voeding  haalt ze uit het zuurstofrijke bloed.

Spierpijn

Soms merk je tijdens inspanning al een verzurende pijn optreden in de spieren. Deze directe spierpijnen ontstaan,  omdat  spieren bij het maken van energie melkzuur produceren. Deze afvalstoffen moeten afgevoerd worden via lymfe en de bloedvaten, waarna ze door de lever afgebroken worden. Als deze afvoer niet goed verloopt en of de lever kan het  werk niet aan, dan blijft het melkzuur zich ophopen in de spier, waardoor deze zuur blijft en verkrampt. Dat is ook een van de redenen, waarom intensief sporten altijd vergezelt moet gaan met een goede rustperiode.

Massage na het sporten stimuleert de afvoer van afvalstoffen, waardoor de spier gemakkelijker herstelt. Tevens stimuleert ze de doorbloeding, doordat het de bloedvaten tijdelijk verwijdert. Hierdoor wordt de aanvoer van vers zuurstofrijk bloed groter. Zuurstofrijk bloed voedt de spier zodat die nieuwe inspanning kan verrichten met minder kans op verzuring. Massage zet ook het lymfevocht in beweging, waardoor de lymfe ook zijn zuiverende werking goed en in een sneller tempo kan uitvoeren. Massage zorgt zo voor een verbeterende spierpresentatie: een reden waarom massage steeds meer bij tal van sporten wordt ingezet.

Spierpijn die zich pas na 1 of 2 dagen manifesteert, ontstaat doordat door de inspanning scheurtjes in de spieren ontstaan. Zolang die heel klein zijn, is dat juist gunstig. De spier gaat dit repareren; en door deze reparatie kan ze groeien, waardoor ze volgende keer meer belast kan worden.

Grotere scheuren, zoals bijvoorbeeld een zweepslag in de kuiten,  zijn vaak het gevolg van slechte voorbereiding, opwarming, te plotselinge felle bewegingen. Hierbij raakt de spier echt beschadigd en na het herstel blijft vaak lidtekenweefsel en verklevingen over. Bij een echte overbelasting, zoals een ontsteking of een verstuiking  is massage de eerste paar dagen niet toegestaan. Massage zou teveel activeren in een gebied, waar al heel veel  gaande is. Het getroffen lichaamsdeel dient eerst meer tot rust te komen. Bovendien is het nieuw gevormde weefsel nog heel kwetsbaar. In een latere fase kan massage helpen om de vorming van lidtekenweefsel en  verklevingen te beperken.

Massage: Ontspannen spieren

Verkrampte en overspannen spieren ontstaan meestal niet door sporten of een teveel aan beweging: maar juist door te weinig of verkeerde lichaamsbeweging (computergebruik), veel spanning en stress. Hierdoor kunnen knopen in de spieren ontstaan. Massage helpt op verschillende manieren om de knopen “op te lossen”. Door wrijving ontstaat er warmte, waardoor het harde en gespannen weefsel zachter wordt. Door druk toe te passen op de spierknoop gaat er via de zenuwen een prikkel naar de  hersenen. In feite geef je een boodschap aan de hersenen door, dat er sprake is van extra spanning. Via de zenuwen komt er dan een signaal terug om deze spanning weer los te laten. Doordat de doorbloeding en lymfesysteem ook gestimuleerd wordt, kunnen de opgehoopte afvalstoffen uit de spier afgevoerd worden.

Spieren werken niet alleen. Ze zijn verbonden met banden, pezen, botten en gewrichten en zitten in een zak van bindweefsel. Niet alleen spanningen in de spier zelf, maar ook spanningen in het omringend weefsel kunnen de spier flink beperken in haar bewegingen. Hierover kunt u de volgende keer lezen.